Meny

Meny OBS! endast utvalda delar av bloggen finns med i denna meny. För fler inlägg, använd menyn till höger.

måndag 6 juni 2011

Vad är en Elektronisk Cigarett?

Innan jag går in på detta vill jag vara noga med att säga att jag inte har för avsikt att avråda eller övertala någon att använda elektroniska cigaretter eller köpa av- eller avstå från något visst märke. Jag har heller inte fått någon ersättning eller på annat sätt blivit påverkad av någon utomstående. Åsikterna är mina egna.
Denna blogg är skapad i strikt informations- och hobby- syfte.
Med det sagt:

E- cigaretter är fortfarande relativt nytt och är fortfarande väldigt okänt i Sverige fortfarande, så de allra flesta har nog aldrig hört talas om dem ännu, eller åtminstone inte riktigt vet vad det är för något.
Så vad är egentligen en e- cigg, hur fungerar det och vad använder man det för?
Det ska jag gå in på nu:

Vad är en E- cigg?
Kortfattat är det precis vad det låter som, en elektronisk cigarett helt enkelt. Skillnaden mellan en elektronisk cigarett och en vanlig cigarett är vad man drar i sig:
En vanlig cigarett innehåller över 19 cancerframkallande ämnen och 4000 andra giftiga och onyttiga ämnen. En elektronisk cigarett innehåller ingen tobak och därmed inte heller dessa gifter.
Det enda man andas ut när man röker är en luktfri vattenånga, som inte skadar de som är runt omkring och som dessutom försvinner mycket snabbare än vanlig cigarettrök. En e- cigg har inte heller någon glöd som ryker hela tiden.

Originalet
Elektroniska cigaretter uppfanns först av en kinesisk farmaseut år 2003 vid namn Hon Lik och företaget Ruyan började sälja varan året därpå. Första internationella patentet för detta togs år 2007 av just Ruyan som nu har strider med många andra företag för att de brutit mot patentlagen genom att skapa kopior av Hon Lik's uppfinning. Mer om det ämnet kommer jag att skriva om senare.

Varför E- cigg?
Elektroniska cigaretter används av många för att ersätta en del av deras användning av vanliga cigaretter just för att det är mindre ohälsosamt eller för att det är bekvämare och att man kan röka "vart som helst" och "när som helst".
Men faktum är att jag har talat med väldigt många personer som har slutat röka vanliga cigaretter helt och hållet och bara röker elektroniska eller tillochmed inte röker alls längre, tack vare användandet av e-cigg.
Många som försöker sluta med hjälp av tuggummin, nikotinplåster m.m. har fortfarande det "psykologiska beroendet" av själva känslan att röka, att hålla i cigaretten och blåsa ut röken. -Den effekten får man med elektroniska cigaretter. Att man dessutom själv får välja smak är ju en god bonus.


Vad röker man?
Istället för tobak röker man en slags vätska, som främst är gjord av Propylenglykol (vanligast) och/eller Vegetabiliskt Glycerin (näst vanligast). (Jag kommer gå in närmare på dessa vätskor lite senare)
I vissa fall innehåller vätskan Polyetylenglykol 400, men det är ganska ovanligt..
Svensksålda e-cigg innehåller inget nikotin, eftersom detta är olagligt att sälja i Sverige, men vätskor med nikotin finns helt lagligt i många andra länder.
Vätskorna är dessutom ofta smaksatta och finns i 100- tals olika smaker.

Det vore fel av mig att påstå att dessa ämnen är helt ofarliga att röka, eftersom det inte finns tillräckligt många studier gjorda för att vetenskapligen bevisa detta. Men enligt hur jag uppfattat all den information och forskning jag gått igenom, så är det iallafall betydligt mycket mindre giftigt än att röka vanliga cigaretter och ingen har heller bevisat att det ÄR direkt farligt att röka dessa. De ska inte heller innehålla några cancerframkallande ämnen och inga allvarliga sjukdomar eller dödsfall eller liknande till följd av elektronisk rökning vad jag vet.


Forskning
Den enda direkt negativa forskningsupptäckten jag hittat är att man 1999 hittat spår av cancerogena ämnen i vissa enstaka vätskor från vissa tillverkare. Enligt uppgift ska dessa ha hittats i 2 av de testade flaskorna och då hittat så pass små mängder cancerogena ämnen att de knappt varit mätbara. Hur många flaskor man testade minns jag inte just nu, men jag vet att det var många fler än 2 stycken. Det sägs att det var en mycket liten del av vätskan som hade dessa spår och att vätskan i sig inte ska innehålla cancerogena ämnen (ungefär som att choklad kan innehålla spår av nötter, för att göra en dålig liknelse)
Annan forskning har även visat att mängderna av dessa ämnen uppmätts till lika höga/låga nivåer som det är i ett vanligt nikotinplåster och t.o.m. lägre än andra sluta- röka preparat, t.ex. nikotintuggummin.
Efter denna upptäckt har jag dock inte sett någon forskning som visat giftiga resultat av elektroniska cigaretter.
CASAA.org kan du läsa mer om forskning och labresultat i ämnet. (Sidan är på engelska)

Hur fungerar det?
Det finns många olika former och typer på E- cigaretter, men i grund och botten består de av samma sak:
Batteriet har designmässigt ersatt tobaken i en vanlig cigarett. Det är denna som driver hela e-ciggen.
Batteriet är i de allra flesta fallen återuppladdningsbara.
Dessa kan vara manuella eller automatiska. På det manuella batteriet sitter det en knapp, som man håller in när man röker. Det automatiska batteriet känner istället av när användaren suger luft igenom apparaten och aktiverar då atomizern automatiskt (under 2-6 sekunder) för att likna känslan hos en vanlig cigarett.
Oftast på e-cigaretter som denna ovan, så sitter det en LED- diod längst fram på batteriet för att imitera glöd när man röker

Filter/Cartridges

Filtret, oftast kallat cartridges (engelska för behållare) innehåller ett slags foam- liknande material, kallat Polyfill och det är detta som innehåller vätskan som röks. När vätskan tar slut i dessa kan man antingen fylla på den själv, eller kasta den och ersätta med en ny. Exakt hur länge ett filer håller är omöjligt att svara på, eftersom det beror på hur man röker och hur mycket vätska som finns i filtret från början, men det är mycket sällan lika länge som tillverkaren påstår.


Atomizer
Atomizern är "där det händer". När batteriet aktiveras värms atomizern upp och förångar vätskan som hamnar där på. Dessa ångor drar användaren i sig, som på en vanlig cigarett.
Atomizern är oftast inte öppet synlig som på bilden ovan, utan brukar vara inbyggd i en plastbehållare, som på bilden nedan.
En atomizer är liksom filtrena förbrukningsartiklar och kommer att behöva bytas ut så småningom. Hur länge en atomizer håller beror på användningen och hur väl man rengör den (vilket vi kommer till senare). Men överlag bör en atomizer hålla minst 1-2 månader vid "normalt" användande.

I nästa inlägg:
kommer jag att skriva en ordlista över vanliga ord och uttryck som används när man pratar om elektroniska cigaretter


Tack till Ecigg.nu för lånet av bilderna till detta inlägg!


Tillbaka till startsidan

7 kommentarer:

  1. Mycket av det du har lagt upp här är guld, skulle jätte gärna vilja få tillåtelsen att lägga upp all denna information på forum.e-vejp.nu

    Mvh. Midas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Midas!

      Tack för din kommentar!
      Du får jättegärna citera och använda mina texter. Det enda "kravet" jag har då är att du hänvisar till min blogg. typ "källa: http://www.eciggbloggen.se"

      Observera adressen! -Denna blogspotsida är den äldre varianten av bloggen, håller på att snygga till den på eciggbloggen.se istället.

      Dock var det som du säkert märkt, länge sedan jag hade tid att skriva något, då jag även arbetar på eciggbutiken.se och en del andra projekt nu för tiden. Men jag lovar att försöka hinna med och uppdatera bloggen också.

      MVH//Sluggo

      Radera
  2. Bra information om e-cigaretter! Har sett att det kommit en hel drös med e-ciggbutiker runtom i Sverige nu. Främst på nätet, men även ett par markbutiker har börjat dyka upp. Riktigt kul, jag hoppas informationen sprider sig så att fler får prova på denna underbara produkt. Själv beställde jag min från nosmoke.se och är toppenöjd!

    SvaraRadera
  3. Superbra information om elcigg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ijoy captain s is a really good choice for advanced vapers - not just an ecig, but as well a dry leaf and vax vaporixer. This top tc mod works like a beast - so much vapor and such a long battery life. This is a bit more advanced technology - they are using mini-tanks and you can see how much liquid is there left in the cart. On the battery you can see how much power it has left. Vapor amount of captain rta is amazing, flavors are great. Price is a bit high though.

      Radera
  4. Japp, det börjar bli lite konkurrens nu. Det är bra för konsumenten när priserna går ned. Kolla in www.electrocigarette.se som säljer det mesta inom e-cigaretter etc. Extremt bra priser, får grejerna på 2 dagar. /MC

    SvaraRadera
  5. Great blog. All posts have something to learn. Your work is very good and i appreciate you and hopping for some more informative posts.E cigaretter

    SvaraRadera