Meny

Meny OBS! endast utvalda delar av bloggen finns med i denna meny. För fler inlägg, använd menyn till höger.

fredag 8 juli 2011

Ett varningens finger

Innan jag går in på köpråd och andra tips på vad du kan eller bör göra, måste jag släppa fram den lille gnälliga "sluta-röka,-vet-du-vad-det-där-gör-med-din-kropp?- gubben" i mig och skicka ut en liten varning:

Eftersom Ecigg fortfarande är så nytt och spännande, kan det vara lätt att bara fastna i det positiva, att det "är ett mirakelmedel för att sluta röka", att det "är helt ofarligt" eller "mycket bättre än att röka" m.m. För att inte tala om den "spännande, uppmärksammande coolhetsfaktorn".
Dessa påståendena är kanske INTE HELT SANT!


Outforskat
-Det har egentligen inte gjorts tillräckligt mycket forskning i ämnet för att bevisa att det är helt ofarligt, eller ens vad som händer/kan hända vid långvarig användning.
Och då pratar vi fortfarande bara om grundämnena i e-vätskan. -Smakämnena som röks är det ännu mindre forskat om.
Säljare försöker ofta uttrycka att det är ofarligt, genom att säga att ämnena används i många andra vardagliga saker, så som handkräm och matvaror. Men bara för att ämnet är ofarligt att ha på huden eller att äta, innebär det inte att det är ofarligt att inhalera som ånga, då detta är två helt olika saker och kan ge helt olika effekter.


Kvalitet
 Det finns många många leverantörer på nätet som säljer billiga "kopior" av både e-cigg och e-vätska. Det finns även leverantörer som säljer dyra "original", men som fortfarande håller dålig kvalitet eller är ihopkokat i någon sunkig gränd någonstans. -Dessa är viktigt att undvika så gott det går!!
Eftersom de "riktiga" ämnena tillochmed inte är garanterat säkert att röka, kan man bara spekulera i vad som kan hända om man drar i sig dåliga varor, som kan vara kontaminerade med vad för skräp som helst egentligen.
Och eftersom det är så pass nytt finns inga egentliga kontroller eller klassificeringar, som kan bestämma om en produkt är "OK" ännu. -Skulle det säljas älgköttbullar i mataffären som egentligen är gjorda av grodkött, skulle detta uppdagas och stoppas mycket fort, om det ens skulle ta sig ut på marknaden alls. Men det finns ingen som testar och stoppar dåliga varor i vapingvärlden idag..
Så tänk efter både en och två gånger innan du beställer. -Både från svenska och utländska sajter. Googla och hör dig omkring om leverantören. Ring eller maila leverantören och kolla om denne verkar seriös.
Kolla om deras varor testats av oberoende, utomstående lab.


Nikotin
Nikotin är ett mycket beroendeframkallande nervgift, som är dödligt redan i små mängder. (Mer info på Wikipedia)
I Sverige säljs inte ecigg med nikotin. Påstår sig en återförsäljare göra det, byt återförsäljare! Försäljning av nikotin på detta sätt är olagligt i Sverige.
Däremot är det tillåtet att importera för privat bruk.
Man bör dock då kolla upp återförsäljaren noga innan, så man får nikotinvätska av ren apotekskvalitet.

Man kan inte heller veta om det är exakt den mängd nikotin i vätskan som det påstås. -Det kan vara både mer eller mindre.
Är det mer än du tror drar du i dig mer nikotin och därmed mer gifter per "cigarett" och du kan drabbas av nikotinöverdos, vilket inte är trevligt.
Eller så märker du inte av det, men blir mer beroende av det.
Är det mindre än du tror kan det bli så att du behöver röka oftare eller mer för att tillfredsställa ditt behov, och därmed bli mer beroende av vanan att röka (se nedan). Dessutom går det åt mer vätska, som kostar pengar och du drar i dig mer av dessa, outforskade ämnena.
Eller så fortsätter du röka lika mycket ändå, och vänjer av dig vid nikotinet/nikotinstyrkan, vilket då såklart är positivt..



Beroendeframkallande 
Detta kommer att låta löjligt för er icke- rökare, men det är sant:
Rökning, både med analoga och elektroniska cigaretter är i viss mån beroendeframkallande även om man röker utan nikotin.
Hur då? -Vanan. Vanan av att gå med andra rökare ut och ta ett bloss eller sitta och dricka kaffe med en cigg i handen, är psykiskt beroendeframkallande. Man vänjer sig vid att ha ciggen i handen och suga på den när man gör vissa saker.
Dessutom har jag mycket svårt att tro att någon som börjar med nikotinfritt stannar där. Förr eller senare (snarare det förstnämnda av de två) kommer man testa med nikotin och man kommer fastna.

"Jag kan sluta när som helst" funkar bara tills det är för sent. Och man märker inte att man är beroende förrän det är just för sent. För min del testade jag att "sluta" ett (relativt) kortare tag (något år eller så) efter att jag börjat röka och det var inga som helst problem. -Jag kunde sluta när som helst. Kort där efter (några månader) provade jag igen och då gick det inte...


Uttorkande
e-vätskor innehåller ett ämne som suger åt sig fukt och torkar ut den.
Vad jag har märkt så är olika e-vätskor olika uttorkande, men alla är uttorkande i viss mån och vissa är mycket uttorkande. Den senaste vätskan jag vapade torkade ut min hals direkt och det kändes även i lungorna. -Jag kunde inte ta mer än ett par bloss innan jag var tvungen att dricka vatten...

Detta kan leda till många olika, både enkla och allvarliga symptom.
De vanligaste är att man blir yr i huvudet och kanske svimmar, huvudvärk, torr mun, hals och läppar och problem med magen.
Mer om detta kommer sedan i en artikel om vape- och sluta- röka- symptom.

Så det är mycket viktigt att se till att vätska upp ordentligt om man ska vapa. -Till och med mer än det "normala" rekommenderade dagliga vätskeintaget, som ytterst få ens håller. -Och med vätska i det här fallet räknas inte kaffe, saft eller cola. Det ska vara VATTEN.
Sköts inte detta kan det leda till allvarliga problem!


Kolla upp!
Jag vill betona att jag uppmanar alla som är intresserade av E- cigg att själva googla om det och ta reda på så mycket som möjligt om de eventuella sideffekterna och riskerna med att vapa innan ni börjar med det.


Inte Ni!
Jag råder som sagt alla att kolla upp och tänka efter före,
men med tanke på ovanstående avråder jag starkt följande personer från att börja med elektroniska cigaretter:
  • Personer under 18 år. (Det är olagligt att handla på nätet om man inte är 18, samma sak gäller nikotin och tobaksvaror. Dessutom tycker jag det är en lämplig ålder även om man redan röker fast man är under 18, med tanke på (se "outforskat") så är det bara dumt att chansa när man är så ung)
  • Personer som inte redan röker! (E-cigg tycker jag bör ses som ett sluta- röka- alternativ, inte Börja- röka- alternativ.)
  • Gravida. (Nikotin och eventuella andra onyttigheter i vätskan kommer att påverka ditt barn)
  • Personer med hjärtsjukdomar (Av samma anledning som att man inte ska röka då. Dock kan det EVENTUELLT vara ett alternativ om man idag är storrökare och redan provat andra sätt att sluta. Hör med din läkare!)
  • Personer med andra hälsoproblem (Se "outforskat". -Hör med din läkare!!)
  • Personer som inte provat andra sätt att sluta röka först. (Det är alltid bäst om man kan släppa beroendet helt istället för att byta ut det mot något annat)


I nästa inlägg kommer jag publicera en TÄVLING där du kan vinna en E-cigg.



4 kommentarer:

  1. Äh gnäll. Jag är villig att ta risken för att slippa dö av att röka tobak (har varit storrökare i 30år). Dessutom är i princip all e-vätska god, det kan jag inte säga om vanliga cigaretter. Visst jag drar långa bloss på e-ciggen, jag kör 24mg nikotin, och jag får hjärtklappning och grejer. Men hellre det, som sagt, än få kol och obotlig bronkit och senare lungcancer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. smok procolor kit is a really good choice for advanced vapers - not just an ecig, but as well a dry leaf and vax vaporixer. This top tc mod works like a beast - so much vapor and such a long battery life. This is a bit more advanced technology - they are using mini-tanks and you can see how much liquid is there left in the cart. On the battery you can see how much power it has left. Vapor amount of priv v8 is amazing, flavors are great. Price is a bit high though.

      Radera
  2. Great blog. All posts have something to learn. Your work is very good and i appreciate you and hopping for some more informative posts.El cigg

    SvaraRadera
  3. Thank you for your articles that you have shared with us. Hopefully you can give the article a good benefit to us.Elcigg

    SvaraRadera